Mieszkanie służbowe – wygoda czy dodatkowe koszty?

Ze względu na coraz szybciej zachodzące procesy globalizacyjne, bardziej rozbudowane sieci powiązań biznesowych we wszystkich dziedzinach życia gospodarczego, przedsiębiorstwa zmuszone są wysyłać swoich pracowników podróże służbowe. W dzisiejszych czasach nie wystarczy utrzymywać i rozwijać kontakty z lokalnymi firmami, jeżeli chcemy zaistnieć na globalnym rynku i móc zarabiać naprawdę duże pieniądze. Współczesny biznes sprawia, że organizacja spotkań służbowych w różnych częściach kraju i świata jest wręcz konieczna. Wymaga to zaplanowania i realizacji przejazdu lub tez przelotu, którym dotrzemy na miejsce spotkania oraz zakwaterowania w hotelu.

Firmy wciąż poszukują oszczędności i redukcji kosztów, dlatego też ciekawą alternatywą może być wykupienie mieszkania firmowego w mieści, do którego nasi pracownicy udają się najczęściej w celach biznesowych. Komfortowe zakwaterowanie w dobrze zlokalizowanym miejscu może okazać się ważnymi czynnikami przy realizacji całego przedsięwzięcia. Czy jednak, zakup mieszkania służbowego jest rozwiązaniem godnym uwagi?

Nie da się ukryć, że opłacalność takiej inwestycji zależeć będzie głównie od dwóch aspektów. Po pierwsze wpływ na to będzie miała ilość oraz częstotliwość pojawiania się pracowników w tym lokalu, a po drugie jak będą przedstawiały się koszty związane z utrzymaniem i użytkowaniem mieszkania, w zestawieniu z ceną wynajmu pokoi hotelowych.

Wydaje się, że w kontekście przyszłościowym takie rozwiązanie będzie przynosiło wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa. Jednak trzeba pamiętać, że jest to poważna inwestycja, na którą mogą pozwolić sobie tylko duże korporacje, gdyż takie przedsięwzięcie wiąże się z dużym jednorazowym wydatkiem. Deweloperzy poprzez rozszerzanie wciąż swojej gamy produktów, wychodzą naprzeciw firmom i stwarzają możliwości redukcji kosztów takiej inwestycji, przez co staje się ona coraz bardziej atrakcyjne dla mniejszych inwestorów. Służbowe apartamenty mogą być bowiem miejscem noclegowym dla pracowników firmy oraz źródłem jej realnych dochodów w ramach wynajmu lokalu na zasadach hotelowych. Jeżeli aktualnie mieszkanie nie jest wykorzystywane przez przedstawicieli firmy możemy wynająć je innym podmiotom. Wystarczy zawrzeć stosowne porozumienie z jednostką zarządzającą nieruchomością, w którym określimy zasady i terminy kiedy będziemy potrzebować apartamentu, jednocześnie zlecając jego wynajęcie w pozostałym okresie.

Jeżeli wszystko dobrze skalkulujemy i odpowiednio zaplanujemy naszą inwestycję możemy nie tylko oszczędzić, ale nawet i zarobić na niej w dłuższym okresie. Mając do dyspozycji w swoich aktywach – mieszkanie służbowe, o powierzchni 40 metrów kwadratowych, możemy liczyć na miesięczny przychód rzędu 1500 – 2000 zł. z tytułu wynajmu. Nie powinien dziwić zatem fakt, że wśród mniejszych firm rośnie także zainteresowanie lokowaniem kapitału w nowoczesne formy wykorzystania rynku nieruchomości. Wygoda związana z posiadaniem własnego mieszkania służbowego w połączeniu z możliwością łatwego zarabiania na nim staję się kuszącą propozycją, zwłaszcza w kontekście nowych doniesień w sprawie kryzysu w różnych branżach.